W każdym projekcie bez znaczenia jakiej branży on dotyczy musi być osoba odpowiedzialna za wszystkie zadania i cele zarówno samego projektu jak i obowiązki osób, które w nim uczestniczą. Dzięki odpowiednim kompetencjom, wiedzy oraz doświadczeniu jedynie taka osoba może zadecydować o powodzeniu danego projektu. Taką osobą jest kierownik projektu – project manager, dlatego też warto wiedzieć za co odpowiedzialny jest i jakie umiejętności powinien on posiadać.
Spis Treści
Kim jest kierownik projektu?
Kierownik projektu (z ang. project manager) to członek zespołu danego projektu, który odpowiada za jego organizację i nadzorowanie zadaniami zleconymi dla pozostałych jego członków. Powinien on posiadać jak największe przygotowanie merytoryczne oraz doświadczenie zawodowe w dziedzinie kierowania projektami. Odgrywa on najważniejszą rolę w projekcie, gdyż jest odpowiedzialny za takie zadania jak realizacja projektu w odpowiednim czasie, podział obowiązków czy też kontrola i utrzymanie takich kryteriów jak budżet projektu, komunikacja w zespole, harmonogram czy też liczba niezbędnych zasobów.
Jakie są zadania kierownika projektu?
Kierownika każdego projektu obowiązuje szereg zadań, które decydują o jego sukcesie lub są przyczyną niepowodzenia. Pierwszym z nich jest monitoring otoczenia koncepcji danego projektu, który polega na wykrywaniu w możliwie jak najszybszy sposób potencjalnych zagrożeń danego projektu takich jak zbyt silna konkurencja. Kolejnym zadaniem kierownika projektu jest stworzenie celu oraz planu działania. Jest on odpowiedzialny za przedstawienie członkom swojego zespołu swojej koncepcji projektu, oraz stworzenie zadań jakie muszą być w nim zrealizowane i kosztów jakie muszą zostać poniesione aby projekt się powiódł. Innym zadaniem kierownika projektu jest motywacja i inspiracja członków zespołu do pracy. Jego zadaniem jest motywowanie pracowników do proaktywnego myślenia, inspiracja członków zespołu do przedstawiania swoich argumentów i pomysłów na rozwiązywanie danego problemu czy też umiejętność rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
Jaki jest zakres odpowiedzialności kierownika projektu?
Oprócz odpowiedzialności za swój zespół kierownik projektu odpowiada również za inne różne ważne kwestie. Do najważniejszych z nich można zaliczyć przede wszystkim odpowiedzialność za wybór członków zespołu oraz jego organizację pracy. To kierownik zespołu jest osobą odpowiedzialną za dobrania jak najbardziej kompetentnych pracowników oraz podział obowiązków i ustalenie terminów realizacji danych obowiązków. Drugim równie ważnym zadaniem jest utrzymanie możliwie jak najlepszego kontaktu z klientami i kontrahentami. Każdy projekt służy określonej grupie docelowej, dlatego terminowość oraz utrzymanie jak najlepszych relacji są kluczowe w powodzeniu każdego projektu.
Co więcej kierownik projektu odpowiedzialny jest za podejmowanie wszelkich decyzji i umiejętność rozwiązywania sytuacji kryzysowych. Często w wielu projektach zdarzają się sytuacja i nowe problemy, które wymagają interwencji kierownika projektu, dlatego też musi on umieć rozwiązać nawet najbardziej zawiłą sytuację.
Artykuł powstał we współpracy z Leadership Center |