Kolejki do specjalistów to wieloletni problem systemu ochrony zdrowia. Oprócz kolejek, chorzy borykają się również z brakiem informacji o dostępnych świadczeniach, miejscach ich realizacji oraz specjalistach.
Do niedawna zagubieni w systemie pacjenci byli zdani na tzw. „pocztę pantoflową” oraz fora społecznościowe w internecie. Informacje te jednak na ogół były niepełne i trudne do zweryfikowania, więc często okazywało się, że dalece mijają się ze stanem faktycznym.
W ostatnim czasie sytuacja informacyjna uległa poprawie. Zagubionym w systemie pacjentów łatwiej się odnaleźć, kiedy korzystają z pomocy odpowiednich portali.
To stosunkowo nowy trend, ale bardzo pomocny. Korzystny zarówno dla pacjentów, jak też placówek medycznych. Chorzy mają szansę znaleźć odpowiedniego specjalistę, poradnie zapewnić sobie płynność wizyt.
Portale wysokospecjalistyczne.
• Stałe problemy na rynku leków doprowadziły do powstania wyszukiwarek leków. Można je wyszukiwać wedle nazwy i dawkowania, a obszar zawęzić do miejsca zamieszkania lub np. województwa.
Wyszukiwarki informują również, ile jest opakowań leku w danej aptece oraz podają numer telefonu, pod którym można dokonać rezerwacji leku.
• Wyszukiwarki badań radiologicznych powstały dzięki zaangażowaniu pozarządowych organizacji pacjentów onkologicznych. Szczególnie w onkologii badania MRI, CT, RTG oraz USG są podstawą diagnozy. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom chorych, związanymi z długim czasem oczekiwania na badania, a także z brakiem informacji i zagubieniem w systemie poprzez wyszukiwarki pacjenci mają szansę znaleźć pracownię badań radiologicznych wedle kilku kryteriów – czasu oczekiwania, miejsca zamieszkania, rodzaju badania i dodatkowych parametrów badania. Oczywiście, zawarta jest informacja, czy świadczenie jest refundowane w ramach NFZ, kontakt telefoniczny i adres, a także dodatkowe informacje (np. ile czasu zajmuje dodzwonienie się do pracowni).
Portale wielospecjalistyczne.
To portale, które nie zawężają wyszukiwarek do grupy konkretnych świadczeń lub badań.
• Wspólna inicjatywa sieci poradni. Oferują najprostszy system informacji o wyszukiwanym świadczeniu lub konkretnym specjaliści. Np. wpisanie frazy „Stomatolog NFZ” w wyszukiwarkę szybko wskaże, gdzie znajduje się najbliższy stomatolog, mający podpisany kontrakt z NFZ, jaki jest do niego czas oczekiwania oraz jaki jest numer telefonu kontaktowego. Jak wszystkie inne wyszukiwarki, umożliwia dopasowanie wizyty u lekarza wedle miejsca lub czasu oczekiwania na wizytę.
• Kilka portali powstało z inicjatywy instytucji państwowych. Wywołały swoistą burzę medialną, ponieważ instytucjom zarzucono m.in zarządzanie systemem kolejek, zamiast im zapobieganie.
Państwowe portale działają na podobnej zasadzie, jak nie finansowane ze środków publicznych. Wskazują rodzaj świadczenia, miejsce jego wykonywania, czas oczekiwania oraz kontakt telefoniczny.
Korzyści dla pacjenta i dla placówki.
Niewątpliwie, portale z informacjami dla pacjenta przynoszą korzyść wszystkim – pacjent nie musi mozolnie wydzwaniać okolicznych przychodni, by się dowiedzieć, gdzie i kiedy przyjmuje najbliższy stomatolog NFZ oraz każdy inny specjalista, poradnie unikają spiętrzenia kolejek, a cały system ma szansę na systematyczne organizowanie i monitorowanie kolejek pod względem faktycznych potrzeb chorych.
Artykuł powstał we współpracy z serwisem ŚwiatPrzychodni.pl |
[…] powstał we harmonii Wyszukanie wolnego miejsca u stomatologa to dzisiaj żaden […]
[…] zaistniał we jedności Wyszukanie wolnego miejsca u stomatologa to dzisiaj żaden […]
[…] stanął we kooperacji Wyszukanie wolnego miejsca u stomatologa to dzisiaj żaden […]
[…] stanął we kooperacji Wyszukanie wolnego miejsca u stomatologa to dzisiaj żaden […]
[…] zaistniał we zgody Wyszukanie wolnego miejsca u stomatologa to dzisiaj żaden […]
[…] stanął we wymianie Wyszukanie wolnego miejsca u stomatologa to dzisiaj żaden […]
[…] powstał we harmonii Wyszukanie wolnego miejsca u stomatologa to dzisiaj żaden […]