Szybka Kolej Środkowopomorska jednak powstanie! Połączy Koszalin, Kołobrzeg i Białogard. W woj. zachodniopomorskim powstanie Szybka Kolej Środkowopomorska – usprawni komunikację między Kołobrzegiem, Koszalinem i Białogardem oraz pozwoli rozładować miejskie korki. Kiedy możemy spodziewać się inwestycji?
Szybka Kolej Środkowopomorska jednak powstanie! Połączy Koszalin, Kołobrzeg i Białogard
W sobotę 13 października wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj podpisał deklarację współpracy na rzecz powstania nowej linii z ubiegającym się o reelekcję prezydentem Koszalina, Piotrem Jedlińskim. Z racji tego, że Jedliński ponownie wybrał wybory, szansa na to, by Szybka Kolej Środkowopomorska powstała, jest coraz bardziej realna. Nowa linia połączy Koszalin, Kołobrzeg i Białogard – na trasie pojawią się pociągi elektryczne (EZT).
Powstanie nowa siatka połączeń SKŚ
Tak naprawdę do pomysłu stworzenia SKŚ wiele osób podchodzi z dystansem, w końcu Koszalin, Kołobrzeg i Białogard posiadają już linię kolejową, która łączy miasta. Chodzi jednak o to, by powstała siatka całkiem nowych połączeń SKŚ, która zostanie zagęszczona i zintegrowana ze sobą. Dzięki czemu powstanie rodzaj kolei aglomeracyjnej, która w sprawny i komfortowy dla mieszkańców sposób, połączy miasta będące obszarami zintegrowanych inwestycji terytorialnych. W okolicy podobne inwestycje powstają już od dawna – mamy przecież Szczecińską Kolej Metropolitalną czy Szybką Kolej Miejską w Trójmieście. Celem uruchomienia połączeń jest zachęcenie mieszkańców do tego, by porzucili swoje samochody na rzecz komunikacji miejskiej oraz kolei. Podróżowanie stanie się komfortowe, wygodne i szybkie, a tym samym w mieście powinien zmniejszyć się poziom smogu i zakorkowania w godzinach szczytu. Kiedy bedziemy mogli podróżować nowoczesną koleją ? Niestety, tego jeszcze nie wiadomo. Mieszkańcy województwa mają jednak nadzieję, że inwestycję uda się zrealizować w przeciągu kilku kolejnych lat.
Nowe pociągi już przyjechały
Późne podpisywanie deklaracji, wcale nie miało na celu reklamy wyborczej. Dopiero w połowie września na miejsce przyjechał ostatni z 27 zamówionych przez województwo zachodniopomorskie pociągów produkowanych przez firmę Newag, które będą obsługiwały SKŚ. Tomasz Sobieraj podkreślił, że cały nowy tabor kolejowy będzie obejmował w sumie 75 pociągów, które staną się własnością województwa zachodniopomorskiego. Są to jedne z najnowocześniejszych składów, które kursują po polskich torach – są w stanie rozwijać prędkość do 160 km/h. PKP Przewozy regionalne będą jedynie wykonywać usługi na zlecenie województwa. Tabor jest i właściwie już teraz udałoby się uruchomić nowe połączenia. Wymaga to jednak zaangażowania ekonomicznego nie tylko trzech miast, ale całego województwa. Jak na razie jeszcze nie są znane koszty uruchomienia SKŚ – muszą one ulec specjalistycznym obliczeniom. Bez względu na koszty, województwo zachodniopomorskie i jego władze będą dążyć do tego, by linia połączyła miasta. W końcu będzie to opłacalne nie tylko dla mieszkańców, ale również władz.
Artykuł powstał dzięki portalowi Gwarant Direct