ekonomiczny felietony Poradnik

Doskonałe zarządzanie projektem

Doskonałe zarządzanie projektem

Doskonałe zarządzanie projektem – Praca nad projektem może być żmudna i męcząca. Nieustanne spory pomiędzy pracownikami, brak organizacji, zrzucanie na siebie obowiązków i winy. Można tego uniknąć. Jak? Wystarczy być dobrym liderem, który poprowadzi swój zespół do wspólnego celu w sposób efektywny i efektowny.

Doskonałe zarządzanie projektem

Jednostka w grupie

Zarządzanie ludźmi wymaga kunsztu oraz sporej empatii. W końcu każdy z nas jest indywidualną jednostką posiadającą swoje wady, zalety, problemy oraz samoocenę. Aby być dobrym kierownikiem projektu trzeba wydobyć z ludzi to co mają w sobie najlepszego. Dojście do takich spostrzeżeń wymaga nieco czasu, dlatego warto najpierw obserwować swoich współpracowników, porozmawiać z nimi, zwrócić uwagę na to jak zachowują się w grupie. Każdy z nas przyjmuje nieco inną pozycję podczas współpracy. Niektórzy są naturalnymi liderami, inni świetnie odnajdują się w wykonywaniu zadań. Warto rozdzielić zadania tak, aby każdy wczuł się w swoją rolę i instynktownie wiedział co ma robić.

Określenie celu

Na początku warto określić cel działania grupy. Niby każdy wie po co wykonuje dany projekt i potrafi podać jego temat, jednakże po wnikliwej rozmowie okazuje się, że co najmniej połowa współpracowników nie ma zielonego pojęcia dlaczego wykonanie danej pracy na najwyższym poziomie jest tak istotne. Dopiero po określeniu celu, a także wskazaniu korzyści jakie grupa może osiągnąć po dobrej realizacji zadania wzrasta motywacja do działania. Oczywiście poza zasadą marchewki działa także zasada przysłowiowego kija. Trzeba pracownikom jasno powiedzieć co może się stać, gdy jakaś część planu nie pójdzie zbyt dobrze. No i oczywiście warto ustalić sobie ostateczny termin oddania projektu, aby każdy wiedział jak zorganizować swoją pracę. Odkładanie takich informacji na później może poskutkować wyłącznie niepotrzebnym stresem i chaosem informacyjnym.

Razem po godzinach pracy

Zgrany zespół powinien czuć się zjednoczony. Czasami jest to trudne, szczególnie pośród osób na co dzień ze sobą nie pracujących. Jeżeli jednak pracownicy mają ze sobą pracować przy różnych projektach warto ich poznać z różnej strony. Chociażby prywatnej. Z tego powodu wspólnej wyjście na piwo po wspólnie wykonanej pracy jest jak najbardziej na miejscu. Trzeba jednak pamiętać o tym, że należy zachować odrobinę dystansu będąc kierownikiem zespołu. Nie chodzi o brak komunikacji, żartów ze współpracownikami. Po prostu lepiej dozować informacje prywatne, aby zachować szacunek swoich podwładnych. W końcu są oni osobami wykonującymi zadanie, dlatego powinni odczuwać respekt do osoby zarządzającej projektem. W przeciwnym razie można pożegnać się z punktualnością w oddaniu poszczególnych części projektu przez mniej solidnych pracowników.

Zarządzanie ludźmi bywa zadaniem przekraczającym umiejętności wielu osób. Trzeba być jednocześnie stanowczym i empatycznym. Należy dostrzegać wszystkie walory jednostki, jej indywidualność, a także umieć poprowadzić cały zespół do zdobycia wspólnego celu. Wdrażając na początku projektu zasady pracy można więcej zyskać niż stracić.

 

Artykuł powstał we współpracy z Leadership Center

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *