Informacje z Kołobrzegu z kraju

Pendolino – ceny wyjątkowo wygórowane, ale jakość składów pozostawia wiele do życzenia

Kupujesz bilet na Pendolino, a jedziesz starym składem, czyli o procederach, które mają miejsce w ostatnim czasie w PKP intercity. Pasażerowie są oburzeni zaoferowaną im formą przewozu.

Pendolino miało być sukcesem polskiej gospodarki. 20 składów nowoczesnego Pendolino trafiło do Polski w 2013 i 2014 roku – powstała nadzieja, że pojedziemy nimi naprawdę szybko i komfortowo, w końcu są w stanie osiągać prędkość powyżej 250 kilometrów na godzinę. Dziś wiadomo, jak wyglądają realia. Pendolino w barwach spółki PKP Intercity do 200 kilometrów na godzinę rozpędzają się jedynie na obszarze Centralnej Magistrali Kolejowej, między Krakowem a Warszawą.

Tak naprawdę czas podróży wcale nie jest znacząco krótszy niż w przypadku innych pociągów pośpiesznych na tej trasie, natomiast ceny są bardzo wygórowane – Intercity teoretycznie oferuje najtańsze promocyjne bilety za 49 złotych, ale tylko na określonej trasie i w sprzedaży on-line. Cena regularna na przejazd Pendolino potrafi przekraczać nawet 220 złotych w pierwszej klasie! Za tą cenę, klienci spodziewają się prawdziwego luksusu, a muszą zmierzyć się z rzeczywistością.

Płacisz za Pendolino, przyjeżdżają stare składy

Okazuje się, że klienci Intercity są często wprowadzani w błąd. Część składów Pendolino trafiła do remontu, na trasach przewóz jest świadczony wagonami zastępczymi – są to zwykłe wagony, które niczym nie odbiegają od standardowych pociągów pośpiesznych, w cenach niższych nawet o połowę! Wprowadzono je w zamiast 10 składów Pendolino, kursujących na trasie Warszawa-Gdynia oraz Warszawa-Wrocław. Okazuje się, że stare składy wprowadzane są również na dalekich trasach, między innymi od Krakowa do Gdyni. Pasażerowie skarżą się, iż oczekiwali na dworcu na komfortowe Pendolino, a musieli wsiadać do wagonów mających lata świetności dawno za sobą.

Oczywiście w cenie, która niejednego zwala z nóg! PKP Intercity przy wejściu do wagonów zostawia informację o tym, że podróż odbędzie się składem tradycyjnym, przepraszając za utrudnienia. Klienci mogą się starać o reklamację, jednak procedury trwają długo i nie zawsze są rozpatrywane pozytywnie. Reklamacje uwzględnione są w kasach biletowych, można składać je również drogą pocztową, jednak będą rozpatrywane jedynie z zachowanym biletem. Obecnie jedynie 12 z 20 składów Pendolino jest w ciągłej eksploatacji. Dwa składy znajdują się w naprawie powypadkowej, aż 6 zostało niedawno uszkodzonych poprzez uderzenia tłucznia, którym wysypuje się tory kolejowe.

Miejsca na biletach są, w wagonach ich nie ma!

Zamieszania z wymienionymi składami jest naprawdę wiele. Okazuje się, że bilety sprzedawane są jak na tradycyjne składy Pendolino, natomiast nie ma tylu miejsc w starych wagonach. Pasażerowie czekają na korytarzach na konduktorów, którzy mogą im wskazać wolne miejsca. Oczywiście wolne będą one dokąd do wagonu nie wsiądzie ktoś, kto ma bilet właśnie na to konkretne miejsce – może się więc okazać, że po kupieniu biletu za ponad 200 złotych trzeba będzie stać na korytarzu. Podróżujący są zdenerwowani sytuacją i tracą zaufanie do Pendolino. Taniej i wygodniej jest wybrać teraz zwykły skład, który na miejsce dociera w bardzo podobnym czasie, nie kosztując tak wysokiej kwoty.

3 Responses

  1. Awarie i usterki to normalna rzecz, często się zdarzają. Najważniejsze aby nie ucierpieli na tym pasażerowie ani czasowo ani finansowo. W takich sytuacjach niezbędna jest prawidłowa organizacja komunikacji.

  2. Co rusz modernizują kolej, ale i tak nie dorównujemy Japonii czy Francji. Jeżeli płacę 130 zł za bilet Pendolino, to wymagam Pendolino, a nie starego, śmierdzącego i trzęsącego się wagonu. Powinni w tym przypadku dawać cenę adekwatną do jakości.

  3. W każdej sytuacji musi być jakiś kompromis.Jeśli składy Pendolino poszły do remontu to zdecydowanie pasażerowie powinni mieć zrekompensowane to że podróżują pociągiem o niższym standardzie.Może niższa cena biletu była by najlepszym rozwiązaniem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *