Polska Poradnik prawny

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W czym może Ci pomóc?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest po to, by pomagać. Jednak nie z każdym problemem można się tam udać. Jakie sprawy trafiają do tego urzędu? Zapraszamy do lektury…

Jak się dowiedzieliśmy z korespondencji mejlowej z Wojciechem Pniewskim z biura prasowego UOKiK polscy konsumenci najczęściej jednak skarżą się na usługi telekomunikacyjne i bankowe. – Obecnie urząd prowadzi, między innymi,  postępowanie w sprawie operatora Twoja Telekomunikacja – pisze Pniewski. Jeśli ktoś chciałby uzyskać bardziej szczegółowe informacje w tej sprawie, zachęcamy do wejścia na stronę internetową UOKiK:

https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=12944

Jak się okazuje konsumenci dzięki kampaniom społecznym, ale także ogólnodostępnej wiedzy w internecie, a także tej przekazywanej przez media tradycyjne są bardziej świadomi swoich praw. Jednak przyznać należy, że konsumenci licznie korzystają z pomocy UOKiK. Wojciech Pniewski z biura prasowego UOKiK udostępnił nam dane, z których wynika, że w 2016 r. do urzędu wpłynęło 12 245 różnych sygnałów od konsumentów. Oczywiście liczba sygnałów od konsumentów nie jest tożsama z liczbą podjętych interwencji tego urzędu. Skąd rozbieżność?

– Zgodnie z obowiązującym prawem, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów może podjąć działania tylko w przypadku naruszenia przez przedsiębiorcę zbiorowych interesów konsumentów. W związku z tym urząd nie posiada szczegółowych informacji na temat spraw indywidualnych. – tak napisał w odpowiedzi na nasze redakcyjne pytania Wojciech Pniewski z biura prasowego UOKiK.

Poniżej wskazujemy przepis, który pomoże Państwu zdiagnozować swój problem i sprawdzić, czy czasem w konkretnym przypadku nie należałoby zwrócić się o pomoc do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pamiętajmy, że nieznajomość prawa i przepisów szkodzi. Nam szkodzi, a jednocześnie nie jesteśmy zwolnieni z ich przestrzegania.

A więc, art. 24 ust. 2  ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów podaje otwarty katalog praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Konsumenci powinni w szczególności zwrócić uwagę na następujące zachowania przedsiębiorcy:

  • naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji;
  • nieuczciwe praktyki rynkowe;
  • proponowanie konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom tych konsumentów ustalonym z uwzględnieniem dostępnych przedsiębiorcy informacji w zakresie cech tych konsumentów lub proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru.

Wojciech Pniewski podaje przykład, by wyjaśnić naszym Czytelnikom zawiłości ustawowe jeśli chodzi o prawa konsumentów. I tak zbiorowych interesów konsumentów nie będzie naruszać na przykład błędne naliczenie kosztów rozmów na rachunku telefonicznym bądź niejasne sformułowanie w konkretnej umowie, ponieważ są to sprawy indywidualne.

Tymczasem z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów będziemy mieli do czynienia w przypadku takiego skonstruowania systemu obsługi klienta, które w praktyce uniemożliwia reklamowanie kwestionowanego rachunku lub stosowanie w umowach ze wszystkimi konsumentami wzorców zawierających niedozwolone postanowienia.

To tyle, jeśli chodzi o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Jeśli Państwa interesują też informacje na temat spraw indywidualnych, to można je znaleźć na stronie internetowej urzędu:

https://uokik.gov.pl/sprawy_indywidualne.php

 Na pewno warto poczytać, bo wiedza w walce z nieuczciwym operatorem telekomunikacyjnym lub innym na pewno będzie ważnym, jeśli nie rozstrzygającym orężem. A pewne jest, że warto walczyć o swoje prawa i reagować, gdy nasze konsumenckie są łamane. Od tego przecież jest Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Warto więc i do tego dokumentu sięgnąć i się z nim zapoznać. pamiętajmy, że nieznajomość prawa szkodzi głównie nam, ale nie zwalnia nas i np. operatorów sieci telekomunikacyjnych z ich przestrzegania. Wiedza to potęga. I to jest doskonały na to przykład. Tylko od nas zależy, czy ta potęga będzie po naszej stronie, czy jednak po stronie przeciwnej sporu.

JH 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *