Connect with us

Published

on

Kilka dni temu, a dokładnie 14 stycznia minęła kolejna, 24. już rocznica jednej z największych tragedii na Morzu Bałtyckim. W 1993 roku w styczniową noc, podczas przerażającego sztormu zatonął prom MF Jan Heweliusz. W  tej morskiej katastrofie  zginęło 55 osób, ocalało zaledwie 9.

MF Jan Heweliusz był promem samochodowo- kolejowym. Dwadzieścia cztery lata temu wyruszył w rejs ze Świnoujścia do Ystad w Szwecji. Warunki pogodowe były fatalne. Sztorm dosłownie szalał na morzu, a w kulminacyjnych momentach prędkość wiatru dochodziła nawet do 180 km/ h. Tragedia wisiała w powietrzu i jak niektórzy z załogi promu przeczuwali dosięgnęła ich jednostkę. Kwestią czasu było tylko, że przy szalejących 6-metrowych falach prom się przewróci.  Po godzinie 4.00 tak się właśnie stało. Najpierw Jan Heweliusz się przewrócił na jedną z burt, a po kilku godzinach zniknął w odmętach szalejącego Bałtyku.

W tej strasznej katastrofie zginęło 55 osób, w tym 20 marynarzy i 35 kierowców samochodów ciężarowych. Najtragiczniejsze w tym wszystkim jest chyba jednak to, że tę katastrofę przeżyła większość osób, które znajdowały się na pokładzie promu. Zginęli jednak z wychłodzenia, inni utonęli, bo nie obyło się niestety bez błędów ze strony ratowników z niemieckiego statku i śmigłowca, który próbował ratować pasażerów promu.  W rezultacie uratowano zaledwie 9 marynarzy. Nie odnaleziono ok. 10 ciał (w zależności od źródła).

 

MF Jan Heweliusz feralnej nocy przewozi przewoził 28 tirów i 10 wagonów kolejowych. Pasażerami spośród 35 ofiar byli w większości kierowcy tirów: z Polski, Węgier, Czech, Jugosławii, Szwecji i Norwegii.

Wrak osiadł na głębokości 27 m i jest często odwiedzany przez nurków.

Prom „Jan Heweliusz” jest pierwszym polskim promem, który zatonął w katastrofie i jedyną jednostką morską w powojennej historii polskiej żeglugi, na której zginęli wszyscy pasażerowie.

 

Osoby ocalałe w tej katastrofie do tej pory przeżywają traumę tamtych strasznych wydarzeń. Do nich należy Edward Kurpiel, który na promie Jan Heweliusz był ochmistrzem. Swoimi przerażającymi wspomnieniami podzielił się w reportażu Katarzyny Wolnik-Sayny  z Radia Szczecin, pod tytułem:”Wyjść dwie godziny później”.

 

Reportaż do posłuchania tutaj:

http://radioszczecin.pl/5,1709,reportaz-wyjsc-dwie-godziny-pozniej-posluchaj&sp=1

(oprac. JH)

0 0 votes
Article Rating

Aktulności

Uwaga na maile Bnp Paribas Bank

Published

on

Bnpparibas Bank

Oszuści znowu rozsyłają fałszywe maile tym razem podszywają się pod Bnp Paribas Bank.

(więcej…)

5 1 vote
Article Rating
Continue Reading

felietony

Jak naprawić przeciekający dach bez zmiany pokrycia?

Published

on

Jak naprawić przeciekający dach bez zmiany pokrycia?

Wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, ale przeciekający dach nie zawsze wymaga zmiany całego pokrycia, tylko jego naprawy. Oczywiście jest to znacznie mniej kosztowne, a co najważniejsze można to zrobić w stosunkowo łatwy i szybki sposób. Nie potrzeba do tego specjalnych umiejętności, dlatego też powinien sobie z tym poradzić absolutnie każdy. Naprawa przeciekającego dachu nie jest, aż tak bardzo skomplikowanym zadaniem.

(więcej…)

0 0 votes
Article Rating
Continue Reading

Kołobrzeg

Na S6 ciężarówka uderzyła w samochód straży pożarnej

Published

on

Na S6 ciężarówka wpadła w wóz straży pożarnej

W przestrzeni Stramnicy trafiło do porównania z udziałem wozu kołobrzeskich strażaków.

Na trasie S6 w samochód warty miał wjechać inny pojazd. Trwa ustalanie przyczyn zdarzenia. Więcej informacji wkrótce.

Aktualizacja:

W zdarzeniu nikomu nic się nie stało. 60-letni kierowca ciężarówki został ukarany 500 zł mandatem

5 1 vote
Article Rating
Continue Reading

Popularne

Copyright © 2021 ale24.pl