24 ROCZNICA ZATONIĘCIA HEWELIUSZA
Kilka dni temu, a dokładnie 14 stycznia minęła kolejna, 24. już rocznica jednej z największych tragedii na Morzu Bałtyckim. W 1993 roku w styczniową noc, podczas przerażającego sztormu zatonął prom MF Jan Heweliusz. W tej morskiej katastrofie zginęło 55 osób, ocalało zaledwie 9.
MF Jan Heweliusz był promem samochodowo- kolejowym. Dwadzieścia cztery lata temu wyruszył w rejs ze Świnoujścia do Ystad w Szwecji. Warunki pogodowe były fatalne. Sztorm dosłownie szalał na morzu, a w kulminacyjnych momentach prędkość wiatru dochodziła nawet do 180 km/ h. Tragedia wisiała w powietrzu i jak niektórzy z załogi promu przeczuwali dosięgnęła ich jednostkę. Kwestią czasu było tylko, że przy szalejących 6-metrowych falach prom się przewróci. Po godzinie 4.00 tak się właśnie stało. Najpierw Jan Heweliusz się przewrócił na jedną z burt, a po kilku godzinach zniknął w odmętach szalejącego Bałtyku.
W tej strasznej katastrofie zginęło 55 osób, w tym 20 marynarzy i 35 kierowców samochodów ciężarowych. Najtragiczniejsze w tym wszystkim jest chyba jednak to, że tę katastrofę przeżyła większość osób, które znajdowały się na pokładzie promu. Zginęli jednak z wychłodzenia, inni utonęli, bo nie obyło się niestety bez błędów ze strony ratowników z niemieckiego statku i śmigłowca, który próbował ratować pasażerów promu. W rezultacie uratowano zaledwie 9 marynarzy. Nie odnaleziono ok. 10 ciał (w zależności od źródła).
MF Jan Heweliusz feralnej nocy przewozi przewoził 28 tirów i 10 wagonów kolejowych. Pasażerami spośród 35 ofiar byli w większości kierowcy tirów: z Polski, Węgier, Czech, Jugosławii, Szwecji i Norwegii.
Wrak osiadł na głębokości 27 m i jest często odwiedzany przez nurków.
Prom „Jan Heweliusz” jest pierwszym polskim promem, który zatonął w katastrofie i jedyną jednostką morską w powojennej historii polskiej żeglugi, na której zginęli wszyscy pasażerowie.
Osoby ocalałe w tej katastrofie do tej pory przeżywają traumę tamtych strasznych wydarzeń. Do nich należy Edward Kurpiel, który na promie Jan Heweliusz był ochmistrzem. Swoimi przerażającymi wspomnieniami podzielił się w reportażu Katarzyny Wolnik-Sayny z Radia Szczecin, pod tytułem:”Wyjść dwie godziny później”.
Reportaż do posłuchania tutaj:
http://radioszczecin.pl/5,1709,reportaz-wyjsc-dwie-godziny-pozniej-posluchaj&sp=1
(oprac. JH)
Aktulności
Uwaga na maile Bnp Paribas Bank

felietony
Jak naprawić przeciekający dach bez zmiany pokrycia?

Wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, ale przeciekający dach nie zawsze wymaga zmiany całego pokrycia, tylko jego naprawy. Oczywiście jest to znacznie mniej kosztowne, a co najważniejsze można to zrobić w stosunkowo łatwy i szybki sposób. Nie potrzeba do tego specjalnych umiejętności, dlatego też powinien sobie z tym poradzić absolutnie każdy. Naprawa przeciekającego dachu nie jest, aż tak bardzo skomplikowanym zadaniem.
Kołobrzeg
Na S6 ciężarówka uderzyła w samochód straży pożarnej

Na S6 ciężarówka wpadła w wóz straży pożarnej
W przestrzeni Stramnicy trafiło do porównania z udziałem wozu kołobrzeskich strażaków.
Na trasie S6 w samochód warty miał wjechać inny pojazd. Trwa ustalanie przyczyn zdarzenia. Więcej informacji wkrótce.
Aktualizacja:
W zdarzeniu nikomu nic się nie stało. 60-letni kierowca ciężarówki został ukarany 500 zł mandatem
-
Ciekawostki3 miesiące ago
Bezpieczna nauka kitesurfingu z FunSurf
-
Aktulności5 miesięcy ago
Uwaga na maile Bnp Paribas Bank
-
Ciekawostki4 miesiące ago
Rolety solarne – innowacja i ekologia w jednym systemie
-
Warto przeczytać4 miesiące ago
W co warto wyposażyć profesjonalny zakład stolarski?
-
Ciekawostki4 miesiące ago
Czym się charakteryzują antresole i podesty magazynowe wysokiej jakości?
-
Warto przeczytać2 miesiące ago
Wystawa WAR DIARIES 2022 w Galerii Foto-Gen we Wrocławiu
-
Relaks2 miesiące ago
Ifirma + WooCommerce w Apilo – integracja dająca ogrom możliwości
-
Warto przeczytać4 tygodnie ago
Polsko-Gruziński Festiwal Kultury